O obwodnicy Pisza w Sejmie

W trakcie 57. posiedzenia Sejmu w ramach pytań posłów w sprawach bieżących zwróciłem się do Ministra Infrastruktury w sprawie budowy obwodnicy Pisza w ramach Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030.

by jmalecki

O obwodnicy Pisza w Sejmie

W trakcie 57. posiedzenia Sejmu w ramach pytań posłów w sprawach bieżących zwróciłem się do Ministra Infrastruktury w sprawie budowy obwodnicy Pisza w ramach Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030.

by jmalecki

by jmalecki

TREŚĆ MOJEGO PYTANIA

Panie Marszałku ! Wysoka Izbo ! Panie Ministrze !

Wśród inwestycji planowanych do realizacji w ramach programu budowy 100 obwodnic znalazła się obwodnica Pisza w ciągu dróg krajowych
58 i 63. 

W trakcie prac nad projektem mieszkańcom gminy Pisz przedstawiono wstępne warianty przebiegu trasy. Nie spotkały się one z akceptacją lokalnej społeczności, ponieważ zakładają one przebieg obwodnicy przez tereny zurbanizowane. W ocenie mieszkańców Pisza warianty te nie pozwalają zrealizować głównego celu budowy obwodnicy, jakim jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego. W zaproponowanym kształcie nie rozwiązują problemów komunikacyjnych miasta. W praktyce oznaczają też konieczność ingerencji w strukturę zabudowy miasta, w tym budynki mieszkalne. 

Z tego powodu Grupa Inicjatywna Obwodnica Pisza przedstawiła tzw. wariant obywatelski, zawierający kompromisowe rozwiązania i przewidujący wyprowadzenie ruchu tranzytowego poza miasto.  Zbliżony wariant pojawił się w październiku ubiegłego roku na mapach przygotowywanych przez projektantów z firmy TRAKT, które trafiły do Urzędu Miejskiego w Piszu. Niestety wariant ten wycofano jeszcze przed rozpoczęciem konsultacji społecznych. 

Biorąc pod uwagę powyższe, w imieniu mieszkańców Pisza chciałbym zapytać, dlaczego odrzucono wariant obywatelski, który nie był wariantem idealnym, ale kompromisowym i znajdującym akceptację mieszkańców Pisza? Czy nadal istnieje szansa, że obwodnica Pisza zostanie zbudowana w wariancie uwzględniającym głosu lokalnej społeczności?

ODPOWIEDŹ SEKRETARZA STANU W MINISTERSTWIE INFRASTRUKTURY RAFAŁA WEBERA

Jeśli chodzi o obwodnicę Pisza w ciągu dróg krajowych 58 i 63 to tak jak Pan Poseł wspomniał, aktualnie realizowane są prace dokumentacyjne, polegające na opracowaniu studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z materiałami do decyzji środowiskowej i elementami koncepcji programowej. 

Ja znam ten temat, ponieważ spotykałem się i z Panem Posłem Jerzym Małeckim, ale też z innymi przedstawicielami, którzy są zainteresowani budową obwodnicy Pisza. 

Podchodzimy do tego tematu bardzo poważnie. My naprawdę nie budujemy dróg wbrew społeczeństwu tylko dla społeczeństwa.  Zawsze staramy się ten interes społeczeństwa brać na pierwszym miejscu. Oczywiście w ramach tego opracowania musimy też analizować elementy środowiskowe, techniczne i ekonomiczne. One wszystkie tworzą pewną całość, która później decyduje o tym, jaki wariant, czy to obwodnicy, czy to danej drogi ekspresowej jest wybierany do decyzji środowiskowej. 

Jeżeli chodzi o obwodnicę Pisza, to postaramy się dochować należytej staranności, aby wybrać wariant, który przede wszystkim będzie wariantem realizowalnym, bo czasami jest tak, że oczekiwania społeczne są słuszne, natomiast jeżeli chodzi o ich realizację, to są po prostu niemożliwe, bo występują przeszkody, np. środowiskowe albo techniczne, albo sam koszt jest na tyle wysoki, że przewyższa on zakładane kwoty inwestycji. Natomiast zawsze do takiego tematu podchodzimy bardzo poważnie, staramy się słuchać głosu społeczeństwa i w ramach konsultacji społecznych dokonywać jak najlepszych wyborów i jak najlepszych ocen. Także mam nadzieję, że jeżeli chodzi o obwodnicę Pisza z tym tematem sobie poradzimy. 

 

Top